top of page
חיפוש
  • אספני פוקימון ישראל בפייסבוק

מדריך קלפים מדורגים

עודכן: 12 בספט׳ 2022

לאספני פוקימון ישראל - הקבוצה הרשמית. כותב המדריך: רועי אסרף - M.A Collectables


מה זה בעצם קלף מדורג? יתרונות וחסרונות בקלף מדורג-כשלעצמו מול קלף לא מדורג, רמות הדירוג ופירוט הדירוג, הסבר על חברות הדירוג המובילות בשוק, איפה שווה לדרג את הקלף שלי? איזה חברה הכי שווה? סיכום ודעה מה זה בעצם קלף מדורג?


שלום חברים! אם הגעתם למדריך הזה אז כנראה הכיסוי פלסטיק המגניב הזה שמכסה את הצ'אריזארד של החבר שלכם הגניב אתכם ואתם בכדי להבין מה הסיפור שלו.

לפני שאנחנו נכנסים לעניינים חשוב לי לציין שהמדריך הזה הינו מדריך שבה להסביר על מהות הקלפים המדורגים באופן כללי, מה הם, למה כדאי למה לא וכו'...


במדריך זה לא נדבר על איך מדרגים קלפים או שולחים לדירוג ושום דבר הנאמר פה לא בא להמליץ או לא להמליץ על שום חברה או שירות כזה או אחר.


קלף מדורג זהו קלף שעבר תהליך מקצועי קפדני ומקיף אשר מאשר ומאמת שני פרמטרים, את מצבו הפיזי של הקלף ואת מקוריותו. בחברות הדירוג עובדים אנשי מקצוע שראו ורואים עשרות אלפי קלפים ולרוב המדרגים הם עובדים לשעבר של חברות הקלפים. הדבר הראשון שחברת הדירוג עושה זה לאמת את הקלף שהוא מקורי, אחרת היא לא ממשיכה בתהליך ולא מדרגת אותו, אם כי היו מקרים שבו דירגו קלף מזויף, בשלב השני הקלף מקבל מחברת הדירוג ציון (יפורט בהמשך) המעיד על רמתו הפיזית ונסגר בקייס פלסטיק אטום שבכדי לפתוח אותו צריך לשבור אותו, מה שחותם תרתי משמע את זה שחברת הדירוג שבדקה אותו אכן היא זאת שבדקה אותו.


דוגמה לקלף מדורג והפרטים עליו: קלף שדורג על ידי חברת PSA אבל כל החברות עובדות באותה תצורה פחות או יותר שנת יציאת הסט, שם הסט, שם הפוקימון ומספרו ברקוד יחודי לקלף מדבקת אבטחה למניעת זיופים ציון הקלף בין 10-1 מספר סידורי לקלף המדורג הקייס אספני.






יתרונות וחסרונות בקלף מדורג

נשפוך קודם קצת נתונים יבשים ואחר כך נסביר יתרונות חסרונות.


יתרונות:

1 )הקלף נשמר יותר טוב לאורך שנים, הוא שמור באריזה שלא קל לשבור..

2 )יותר קל לנהל את המידע של אוסף .

3 )אימות הקלף.

4 )יותר קל לאחסון ולהציג

5 )ערך הקלף עולה


חסרונות:

1) עולה לא מעט כסף ולוקח המון זמן

2) אי אפשר לשחק עם הקלף יותר

3) ערך הקלף עולה.


למעלה מוצגים כל הטיעונים, כמו שאמרתי במבוא, זה מהניסיון שלי, אפשר להוסיף אפשר להוריד אבל זה העיקר.

כעת נפרט ונתחיל מהקל-חסרונות.


חסרונות:

1) שירות הדירוג על ידי החברות הנבחרות לא בא בהתנדבות, אלו חברות פרטיות שרוצות להרוויח ולכן השירות הוא לא כל כך זול, כמה שהדירוג יותר זול כך הוא יקח יותר זמן, כמה שיהיה יותר יקר כך הוא יקח פחות זמן, כרגע טווח המחירים באופן כללי נע בין 8 $לבין 5000 $וזמני ההמתנה עומדים על 14 חודשים לשלושה ימים) נכון ל2021/02/16 ,)בין לבין יש טווח מאוד רחב, אז לא להיבהל.

2) די ברור לא? ברגע שהקלף בתוך כיסוי פלסטיק ענקי אי אפשר לשחק איתו את המשחק וגם לא חוקי.

3) ערך הקלף עולה? זה לא משהו טוב? לרוב כן, אבל הרבה פעמים בעיקר בקלפים שהם סחירים ונמכרים בכמויות אתה רוצה למכור קלף מהר) מה שנקרא בשפת התחביב לעשות פליפ (וזה שהוא יהיה לא מדורג יגרום לו להגיע לכיסים של הרבה יותר אנשים כי הוא זול יותר.


יתרונות:

1) יש לכם קלפים ישנים לא מדורגים נכון? תסתכלו עליהם, בקלף מדורג הוא נשמר עשרות שנים בתוך כיסוי סופר עמיד.

2) כל קלף שמדורג נאסף למאגר מידע של חברת הדירוג ומידע הזה גם חשוף אליכם וזה מעולה בכמה מובנים, קודם כל אתם יכולים לסרוק את הברקוד או המספר סידורי שעל הקלף שלכם ו"לאחסן" אותו בעמוד שלכם באתר חברת הדירוג, יהיה לכם מן אוסף דיגיטלי של הקלפים הפיזיים שלכם ובנוסף המידע חשוף לכל התחביב, ישנו מושג שנקרא report pop וזה קיצור של report population ובתרגום ישיר זה דוח אוכלוסיה. אותו דוח חושף לכם את כמות הקלפים שדורגו מאותו קלף ובאיזה ציון, יש משמעות עצומה אם יש 30,000 עותקים מקלף מסוים וכולם קיבלו 10 או אם יש 12 עותקים מקלף מסוים ורק הקלף שלך קיבל ציון 10. הפופ ריפורט הוא אחד המדדים החשובים ביותר לאספן בכדי לאמוד נדירות קלף.

3 )כפי שנאמר דירוג הקלף מאמת לנו באופן וודאי שיש לנו בידיים קלף מקורי לחלוטין, מרגיע לא?

4 )הקלפים מדורגים יושבים אחד על השני בול, כמו קופסאות ואין סיבה לדאגה שנפגע בקלפים היקרים לנו כי הם בקייס, כמו כן אפשר להציג אותם לראווה והם ממש יפים, עבדתם קשה לאסוף אותם, תהנו מזה.

5 )הסיבה העיקרית שאנשים מדרגים קלפים היא העלאת ערך הקלף, לפני שאני אסביר למה אני אסביר ממש בקצרה משהו שכולנו אוהבים ורוצים הרבה ממנו-פיצה, לא סתם...אני מדבר על כסף.


למה שטר של 100 שווה לצורך העניין אוכל בשווי הזה? מהסיבה היחידה שכולנו מסכימים על זה, המוכר בחנות מסכים שחתיכת הנייר שכתוב עליה 100 שווה את המוצרים שקניתי וגם המוכר שהוא ילך אליו עם הנייר הזה מסכים על זה שהנייר הזה שווה שירות אינטרנט או כל דבר אחר שורה תחתונה מבלי להיכנס לכלכלה, כסף או קלף או כל דבר אחר שווה משהו אך ורק כשמספיק אנשים מסכימים שהוא שווה את זה, ולא אמרתי כלום על ביטקוין.

ערך הקלפים עולה לרוב בצורה משמעותית כי נושא האמינות ומצב הקלף עבר לגורם שלישי (חברות הדירוג) וככה לנו נשאר רק לבחור האם לקנות את הקלף או לא. אנחנו יודעים להגיד על קלף אם הוא במצב חדש או מצב הרוס, אנחנו לא יודעים להגיד אם הוא ציון 9 או ציון 10 או 8.

ברגע שהקלף מדורג, יש לנו הצהרה בידיים עם שם הקלף, עם האמינות שלו ועם המצב שלו והכי כיף הוא ישאר ככה דיי לנצח. מה בודקים בדירוג ופירוט רמות הדירוג מה שבודקים בתהליך הדירוג, כמו שאמרנו זה את מקוריות הקלף, מאיזה סט הוא, מאיזה שנה, מאיזה מדינה הוא מי היצרן –כל הפרטים שיש על הקלף.

זה נשמע לכם ברור מאליו, אבל חברות קלפים כמו פוקימון בעיקר ביפן אוהבת להוציא קלפים בכל מיני טורנירים סודיים וחברות הדירוג צריכות לאמת שהקלף שהן קיבלו לדירוג הוא אכן קלף שיוצר על ידי החברה ולא סתם קלף שאיזה מעריץ הכין.


מהבחינה הפיזית הקלף נבדק ב4 פרמטרים עיקריים

מרכוז - בפרמטר זה בודקים האם הקלף הודפס כמו שהוא היה צריך במקור, יש בעיות דפוס שמדפיסות את הקלף קצת בסטיה או לא במרכז מה שעלול להוריד ציון לדירוג.

פינות - החלק הכי רגיש בקלף זה הפינות שלו, גם כשאנחנו מאחסנים את הקלף הפינות הן אלה שיקבלו הכי הרבה נזק, גם בו בודקים את מצב הפינות.

קצוות - קצוות הקלף גם הן חשופות לנזקי אחסון, ואפילו אם מחזיקים לא נכון ביד, הנזק הכי ידוע לקצוות הוא שרואים את הלבן שמתחת לקלף

שטח הקלף - פה זה די ברור, בודקים את שטח הקלף לשריטות או קיפולים.


4 הפרמטרים האלה בנוסף לבדיקות טכנולוגיות (מיקרוסקופים משקלים וכדומה) הם אלה שיקבעו את הציון של הקלף, יש חברות דירוג שמכניסות את 4 הפרמטרים לדירוג הקלף (מה שנקרא סאב גרייד) ויש כאלה שלא מפרטות. כל חברות הדירוג משתמשות בסולם ציונים 1 עד 10 ורוב חברות הדירוג משתמשות גם בחצאי ציון, כלומר אפשר לקבל ציון 5.9 על קלף, יש חברות עם ציוני עלית (בלאק לייבל, דיאמונד וכאלה) שאני לא אתייחס אליהם, אבל הרוב זה שיווק ואיך החברה נתפסת בשוק, אסביר בהמשך.

פירוט ציונים באופן כללי (בחלק מהחברות זה יהיה שונה קצת אבל הסה"כ אותו דבר) ציון Gem 10 mint/pristine הציון הגבוה ביותר שקלף יכול לקבל, קלף במצב מושלם מבחינת 4 הפרמטרים הנבדקים.


ציון 9 mint קלף במצב מצוין אך לרוב עם פגם מינורי אחד שקשה להתעלם ממנו באחד מ4 הפרמטרים.

ציון 8 Mint/NM כמו 9 אבל הפגם הוא כבר לא מינורי אלה משמעותי יותר, לפעמים ב2 פרמטרים אך ב"עוצמה" קטנה יותר.

ציון 7 NM קלף שנראה לעין ששיחקו איתו אך עדיין נשמר במצב טוב, לרוב עם פגם מרכזי או כמה קטנים.

ציון 6 NM/Ex כמו ב7 + בעיות בצבע הקלף, צבע דהוי, גב עם הרבה לבן בקצוות או קיפול קטן.

ציון 5 Excellent כמו 6 ו7 אך עם החמרה בקיפול או בשטח הפנים של הקלף.

ציון 4 Ex/VG קלף ששוחק רבות עם קיפולים ופגמים משמעותיים לעין.

ציון 3 Good Very כמו 4 רק חמור יותר.

ציון 2 Good כמו 3 עם בעיות בגב כמו בפרונט או חמורות יותר.

ציון 1 Poor הציון הכי נמוך שאפשר לקבל, לרוב קלף קרוע בנקודה מסוימת.


חברות הדירוג המובילות בשוק והמשמעות שלהן בשוק יש המון חברות דירוג, המון! וכל הזמן צצות עוד, אנחנו נתמקד ב:



4 חברות המובילות והחלוצות בתחום:

1) המובילה Professional Sports Authenticator (PSA) PSA היא החברה הכי ותיקה בתחום, מהשם שלה אתם יכולים להבין שההתמחות הראשונה שלה לא הייתה פוקימון, אלה ספורט ועד היום היא שולטת בתחום הספורט. PSA קיימת משנת 1991 וללא ספק הקלפים הכי יקרים בכל תחום לא רק בפוקימון מדורגים על ידה. PSA עובדת בשיטה של 10-1 עם חצאים אין דירוג 5.9 ואין 5.1 ,אבל נורא קשה לקבל חצאים, בנוסף יש לה אפשרויות של סימון ליד ציון הדירוג במצב של סימון על הקלף, אם הקלף נחתך לא נכון, אם הוא לא ממורכז אבל זה לא כזה נורא, אם יש בעיית דפוס וכו'...


2) מקום שני Beckett Grading Service (BGS) BGS נוסדה ב1999 והיא נוסדה על ידי מגזין שהתעסק באספנות עוד משנות ה80. היא החברה הראשונה שהכירה בקלפי משחק שהם לא ספורט, במשך שנים הם שלטו בשוק הקלפי מג'יק ובשאר הקלפים שהם לא ספורט. בכדי לייחד את עצמה ואת שיטות הדירוג שלה BGS הוסיפה 2 רמות דירוג מעל 10 וזה גולד 10 ובלאק לייבל. הקייסים שלה יותר עבים משל PSA ונראים שונה באופן כללי.


3) הבאה בתור SGC SGC הוקמה ב1998 והאמת שהיא סוג של מיקס בין 2 הראשונות, הקייס שלה קצת גדול יותר ומנצל לא הכי נכון את השטח של הקלף, החברה בעצמה טוענת שהיא הכי מדויקת מבחינת דירוג ומבחינת השיטות שהיא משתמשת לבחינת הקלפים.


4) החדשה Certified Guaranty Company® (CGC®) החברה הכי חדשה בעולם הדירוג של הקלפים, החברה הוקמה בשנת 2000 והיא שולטת שליטה כמה מלאה בתחום דירוג חוברות הקומיקס, לפני שנה פחות או יותר היא נכנס לתחום דירוג הקלפים וכבר תפסה נפח רציני, גם בגלל עברה בקומיקס וגם בגלל רמת הדירוג.


כמו שאמרתי, יש עוד המון חברות בשוק אבל אלה ה4 המובילות בשוק מבחינת הכרה ומכירות. מה יותר טוב ממה, מה עדיף ממה, למה זה נחשב יותר מזה, בפסקה הבאה.


איפה שווה לדרג את הקלף שלי? איזה חברה הכי שווה? BGS יותר טובים מPSA ,CGC לא יודעים לדרג בכלל!! קלף 9 PSA שווה יוצר מ 9 BGS, כל אלה ועוד מלחמות דירוג שלא נפסיק לשמוע עליהם אף פעם ולכן אני אשלב פה את הדעה הרווחת בשוק וגם את דעתי שלי.

ראשית נתחיל בזה שאף אחד, אבל אף אחד לא באמת יודע מה החברות עושות בדירוג עצמו, כן כולן מסבירות, אפילו חלק מהעובדים מספרים בלייבים וכאלה, אבל שורה תחתונה יש בן אנוש שחותם על הקלף והוא זה שמחליט, אז להגיד שחברה מסוימת "טובה" יותר או יוקרתית יותר מחברה אחרת זה לא מבוסס ולא מקצועי.

להשוואה , כשאומרים שיהולם הוא 14 קראט אז זה הדירוג שלו נקודה, זה לא משנה מי דירוג אותו (כל עוד בוא בר סמכא) זה הסולם והשיטה שמקובלת על כולם וזהו.

בקלפים המצב שונה וכל חברה מחליטה איך ועל פי סולם שונה ובגלל זה אם חברה נחשבת יותר טובה מאחרת או קלף עם ציון עשר נמכר בPSA ביותר מבBGS זה לא אומר כלום, זה רק אומר שמישהו הסכים לשלם יותר.

לאותה דעה רווחת יש השפעה מאוד גדולה על מחיר הקלפים המדורגים, ואין מה לעשות צאריזארד מדורג PSA 10 יעלה יותר מקלף CGC 10, שניהם יכולים להיות במצב מדהים, הCGC אולי אפילו יותר, אבל זוכרים את אותם 100 ש״ח שכולנו הסכמנו כמה הם שווים? אז אותו דבר, יש גלים חברתיים וכמו שנייק נחשב יותר מריבוק, גם חברת דירוג נחשבת יותר מחברת דירוג אחרת, הכל עניין של שיווק.

חלק מהאספנים הכי גדולים בעולם אומרים שהקלפים במצב הכי מושלם שלהם מדורגים על ידי SGC ועם זאת, הם לא הכי יקרים שלהם (כמובן בהקבלה לאותו קלף בחברת דירוג אחרת) משום מה יש הרבה אנשים שמחשיבים את BGS כהחברה הכי יוקרתית, וזה זכותם אבל שורה תחתונה מבחינת מחירי קלפים ביחס לדירוג, PSA במקום הראשון.


בגרף הבא תוכלו לראות פחות או יותר את יחס הדירוגים בין PSA לBGS שורה תחתונה, PSA" שווים" יותר מBGS עד דירוג 9 ,ומ9 וחצי BGS לוקחת את ההובלה עם הדירוגים היחודיים שלה.


באופן כללי על 3 הראשונים (CGC חדשים ואגיב עליהם בדעה אישית) PSA - הם בסך הכל נותנים תמורה הכי טובה לכסף והקלף עולה הכי הרבה במחיר, אבל הם גם הכי יקרים ולוקח להם הכי הרבה זמן להחזיר את הקלפים BGS - הרבה יותר מהירים מPSA, נראים יותר טוב ויותר עמידים, זולים יותר מPSA ויש להם את הבלאק לייבל, הם יקרים יותר מSGC SGC -חוזרים ממש מהר, זולים יותר מPSA וBGS הבעיה זה ההכרה בשוק והמחירים של הקלפים שלהם לא עולים כמו של השניים הראשונות.



דעה אישית לדעתי CGC תתפוס נפח הרבה יותר רחב בשנים הקרובות, אנחנו מדברים על חברה שקיימת 21 שנה ומחזיקה ברוב שוק דירוגי הקומיקס, מדובר בחברה בעלת אנשי מקצוע וטכנולוגיה מספיקה בכדי לדרג דפים דקים של חוברות קומיקס, אז אפשר להניח שהם יודעים לדרג קלף קרטון לא? מעבר לזה, בנתיים הקלפים שהם דירגו לא קיבלו הרבה ציונים גבוהים, ובהשוואה לחברות המוכרות בשוק, הדירוג נראה מאוד מאוד דומה, בנוסף הם מאוד קשובים ללקוחות שלהם. לדוגמה לפני חצי שנה היה בעיה בכמה קייסים שלהם, והם פשוט תיקנו את זה ופרסמו את זה מבלי להתבייש כמו שאמרתי בנוגע לשאר החברות, גם פה מדובר בשיווק ואיך האספנים תופסים אותם, כמו שאנחנו לא אוהבים להחליף את הקורנפלקס האוהב עלינו או את ספק האינטרנט שלנו, ככה גם פה, הרגלים ושיווק.


הכי חשוב, תאספו מה שאתם אוהבים ולאו דווקא מה שאולי יביא לכם רווח.


רוצים לדרג את הקלפים שלכם? - M.A Collectables - חברת דירוג קלפים, דירוג קלפי משחק, קלפי אספנות ודירוג קומיקס ובובות פופ.

5,807 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page